اسامی محلی وکاربرد آن در سرخه

چقدر مطالب وبلاگ در شناسایی شهرستان سرخه موثر بوده است؟

آمار مطالب

کل مطالب : 28
کل نظرات : 0

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 8
باردید دیروز : 0
بازدید هفته : 8
بازدید ماه : 30
بازدید سال : 207
بازدید کلی : 41081

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان سلام سور و آدرس aminisor.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 8
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 8
بازدید ماه : 30
بازدید کل : 41081
تعداد مطالب : 28
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : امینی فرد
تاریخ : یک شنبه 7 دی 1393
نظرات

بنام خدا

از گذشته دورسرخه به محله های مختلف تقسیم ونام گذاری می گردید زمانی که خیابان ها وکوچه ها به سبک امروزی نام گذاری نشده بودند این طریقه نام گذاری برای شناسایی و آدرس یابی چه برای افراد بومی و چه تازه واردین کاربرد داشته است .چنین قاعده ای حتی برای زمین های زراعی وباغات اطراف سرخه برای شناسایی وتعیین حدود وبویژه برای استفاده از آب برای آبیاری زمین های کشاورزی وباغات مرسوم بوده است. استفاده از این آدرس ها باتوجه به اینکه تقریبا بیشتر کشاورزان سرخه ومالکین باغ ها ومزارع در آب رودخانه سرخه سهم داشته اند اهمیت زیادی داشته است. در اینجا به چند محله از محلات کشاورزی اشاره می گزدد قابل ذکر است که این محل ها مربوط به منطقه ورودی آب به داخل سرخه وکشتزارها وباغات بوده است .

آسیاب پنجم اولین واحد استفاده کننده ازآب سرخه .در مسیر آب  سرخه  پنج آسیاب بصورت رشته ای وجود داشته است که بنا به گفته مطلعین   هرکدام برای  استفاده قشر خاصی از جامعه بوده است .این آسیاب متعلق  به  افراد متمول و بزرگان بوده است.                                              

پاچنار                                                                                                                                                                     این نام محلی که ظاهرا چنار بلندی معرف آن بوده است .(در حال حاضر اثری از آن  وجود ندارد) محلی که کانال انتقال آب به دوشعبه بزرگ تقسیم می شدند یک شعبه مزارع شرقی ویک شعبه مزارع غربی سرخه  را آبیاری می کردنداضافه می گردد آب به دو بخش تقسیم نمی شده است بلکه درهریک این جوی ها به توالی وبر حسب نوبت آب کشاورزان آب جریان داشته است.

پانین آری (آسیاب پایین)

این محل اولین آسیاب از همان رشته آسیاب هایی که ذکر آن رفت از سمت جنوب به سمت شمال بوده است وظاهرا متعلق به اقشاری بوده که وسیله حمل گندم را نداشته وبا پیاده آن را به محل آسیاب حمل می کرده اند وبه شهر نزدیک تر بوده است.

ماسین سال (الف را در هردوکلمه باصدای بین آ و او بخوانید) :در اصطلاح سرخه ای ماسین به معنی بزرگ و سال به معنی آبشارهایی کوچکی که در مسیر آب ایجاد می شود . محل تقسیم اب در کوچه باغ ها.

سرد آ و (شاید به دلیل سرد بودن آب در محل کوچه باغ ها وشاید به معنی ورود آب به قسمت اصلی باغ ها .)



تعداد بازدید از این مطلب: 542
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود